Returer & Ångerrätt

Här hittar du information om hur du returnerar varor och vilka villkor som gäller för ångerrätt hos ClickFynd.se.

Senast uppdaterad: 15 maj 2025

Behöver du göra en retur?

Följ vår steg-för-steg guide nedan eller kontakta vår kundtjänst för personlig hjälp med din retur.

1. Ångerrätt

I enlighet med svensk konsumentlagstiftning har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, utan att behöva ange någon orsak. Detta kallas ångerrätt och regleras i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du, eller någon tredje part som du har anlitat, tar emot varan. Om du beställt flera varor i samma order men de levereras vid olika tillfällen, löper ångerfristen ut 14 dagar efter den dag då du tar emot den sista varan.

För att utöva ångerrätten måste du meddela oss (ClickFynd.se AB) ditt beslut att frånträda avtalet genom en tydlig förklaring, exempelvis via telefon, e-post eller via returformulär. Du kan använda standardblanketten för utövande av ångerrätt, men det är inte ett krav.

2. Returprocess

För att returnera en produkt, följ dessa steg:

  1. Meddela oss om din önskan att returnera:
    • Logga in på ditt konto på ClickFynd.se och gå till "Mina beställningar"
    • Hitta den aktuella beställningen och klicka på "Returnera"
    • Följ instruktionerna och välj de produkter du vill returnera
    • Alternativt kan du kontakta vår kundtjänst
  2. Skriv ut retursedel: När du har registrerat din retur i systemet, får du en retursedel via e-post som du ska skriva ut och fästa på ditt returpaket.
  3. Förbered varan för retur: Packa produkten i originalförpackningen om möjligt. Se till att produkten är i samma skick som när du mottog den - oanvänd och med alla etiketter och förpackningar intakta.
  4. Skicka returen: Lämna in paketet med den utskrivna retursedeln på närmaste utlämningsställe för PostNord eller enligt instruktionerna på retursedeln.
  5. Spara kvitto: Spara kvittot från inlämningen som bevis på att du har skickat returen.

När vi har mottagit och godkänt din retur, kommer vi att meddela dig och behandla din återbetalning enligt beskrivningen nedan.

3. Fraktavgifter vid retur

Vid utövande av ångerrätt står du som kund för returfraktkostnaden, om inget annat angivits i produktbeskrivningen. Returfraktkostnaden varierar beroende på produktens storlek och vikt, men ligger vanligtvis mellan 49-99 kr.

I följande fall står ClickFynd.se för returfraktkostnaden:

  • Om varan är defekt eller skadad vid leverans
  • Om vi har levererat fel vara eller fel antal
  • Om varan på något annat sätt avviker från beskrivningen

I dessa fall kommer vi att skicka en förbetald retursedel till dig när du registrerar din retur. Kontakta vår kundtjänst via kontaktformuläret eller telefon för att få hjälp med gratis returfrakt.

Observera: För att kvalificeras för gratis returfrakt vid defekt vara måste du rapportera problemet inom 3 dagar efter mottagandet och kunna styrka att varan var felaktig vid leveranstillfället.

4. Återbetalningar

När vi har mottagit din retur och kontrollerat att varan är i samma skick som när den levererades till dig, kommer vi att behandla din återbetalning utan onödigt dröjsmål, och senast inom 14 dagar från den dag då vi tog emot meddelandet om din åtgärd att frånträda avtalet.

Återbetalningen sker till samma betalningsmetod som du använde vid köpet:

  • Kreditkort/betalkort: Återbetalning direkt till ditt kort. Detta kan ta 3-5 bankdagar beroende på din bank.
  • Swish: Återbetalning till samma telefonnummer som du betalade från, vanligtvis samma dag.
  • Faktura via Klarna: Fakturan makuleras eller minskas med returbeloppet, beroende på om du returnerar hela eller delar av beställningen.
  • Delbetalning via Klarna: Återbetalningen görs till ditt Klarna-konto, vilket minskar skulden eller ger dig ett tillgodohavande.

Vi återbetalar alla betalningar som vi har tagit emot från dig, inklusive leveranskostnader (förutom extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans som vi erbjuder). Returfraktkostnaden dras av från återbetalningsbeloppet om du står för denna enligt punkt 3 ovan.

Vid delretur räknas beloppet ut proportionerligt baserat på värdet av de returnerade varorna i förhållande till det totala ordervärdet.

5. Undantag från ångerrätten

Enligt konsumentköplagen finns vissa undantag från ångerrätten. Du har inte ångerrätt för följande typer av produkter:

  • Varor som har förseglats av hälso- eller hygienskäl och där förseglingen har brutits efter leverans (t.ex. underkläder, öronproppar, kosmetika)
  • Varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla (t.ex. färskvaror)
  • Förseglad ljud- eller bildupptagning eller datorprogram där förseglingen har brutits
  • Tjänster som har börjat utföras med ditt samtycke under ångerfristen
  • Produkter som tillverkats enligt dina anvisningar eller som tydligt är personliga
  • Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium, om leveransen har påbörjats med ditt samtycke

För varje produkt anges tydligt i produktbeskrivningen om särskilda returvillkor gäller eller om produkten omfattas av något av ovanstående undantag.

6. Defekta varor

Om du upptäcker att en vara är defekt eller skadad vid leverans, ska du kontakta oss så snart som möjligt, men senast inom 3 dagar efter att du mottagit varan. För att registrera ett ärende gällande defekta varor, följ dessa steg:

  1. Ta bilder som visar defekten
  2. Gå till vår kontaktsida och fyll i formuläret
  3. Välj ämnet "Defekt vara" och ange ditt ordernummer
  4. Beskriv problemet detaljerat och bifoga bilderna

Efter att vi har mottagit din reklamation kommer vi att utreda ärendet och kontakta dig med information om nästa steg. Beroende på situationen kan vi erbjuda:

  • Reparation av produkten
  • Utbyte till en ny produkt
  • Prisavdrag
  • Full återbetalning

För defekta varor skickar vi alltid en förbetald retursedel, så att du inte behöver stå för returfrakten.

7. Reklamation

Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara i upp till tre år från köptillfället om den är felaktig (har ursprungliga fel). För att reklamera en vara, kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt efter att du upptäckt felet.

Vid reklamation gör vi en bedömning av felet för att avgöra om det är ett så kallat ursprungligt fel (fel som fanns vid köptillfället) eller om det har uppstått som en följd av normalt slitage, olyckshändelse eller felaktig användning.

Du kan reklamera din vara på följande sätt:

När du reklamerar en vara behöver du beskriva felet så detaljerat som möjligt och gärna bifoga bilder. Ange alltid ditt ordernummer och kontaktuppgifter så att vi enkelt kan hjälpa dig.

8. Godkännande av returer

När vi tar emot din retur inspekterar vi varan för att säkerställa att den är i samma skick som när den levererades till dig. För att en retur ska godkännas måste följande kriterier uppfyllas:

  • Varan måste vara oanvänd (förutom den inspektion som behövs för att avgöra varans egenskaper)
  • Alla etiketter och originalförpackningar måste vara intakta
  • Alla medföljande tillbehör, bruksanvisningar och dokumentation måste returneras
  • Varan får inte visa tecken på onormalt slitage eller skador

Om varan har använts utöver vad som är nödvändigt för att inspektera den, eller om den har skadats på grund av din hantering, kan vi göra ett värdeminskningsavdrag från återbetalningen. Avdraget motsvarar då värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde.

I vissa fall kan vi neka att ta emot en retur, exempelvis om varan är betydligt skadad, om alla delar inte är returnerade, eller om varan omfattas av undantagen från ångerrätten enligt punkt 5 ovan.

9. Vanliga frågor om returer

Kan jag returnera en vara som jag har använt?

Du har rätt att undersöka varan på samma sätt som du skulle göra i en fysisk butik, men om du har använt den utöver detta kan vi göra ett värdeminskningsavdrag från återbetalningen. För hygienartiklar och underkläder accepteras endast retur om förseglingen inte är bruten.

Vad händer om min retur kommer fram efter 14 dagar?

Det viktiga är att du har meddelat oss om ditt beslut att returnera varan inom 14 dagar från mottagandet. Själva retursändningen ska skickas inom rimlig tid efter detta meddelande, vanligtvis inom ytterligare 14 dagar. Så länge du kan visa att du har skickat varan inom denna tid (behåll kvittot från inlämningen), accepterar vi returen även om leveransen tar längre tid.

Kan jag byta en produkt mot en annan storlek eller färg?

Vi erbjuder tyvärr inte direktbyte av produkter. Om du önskar en annan storlek eller färg behöver du returnera den ursprungliga produkten och göra en ny beställning. Observera att priserna kan förändras om du returnerar en tidsbegränsad erbjudande som inte längre är aktivt.

Hur lång tid tar det innan jag får mina pengar tillbaka?

Vi behandlar din återbetalning så snart vi har kontrollerat den returnerade varan, normalt inom 1-3 arbetsdagar efter att vi mottagit returen. Därefter tar det oftast 3-5 bankdagar innan pengarna syns på ditt konto, beroende på din bank eller betalningsmetod.

Hur returnerar jag en present?

Om du har fått en produkt som present och vill returnera den, kontakta vår kundtjänst via kontaktsidan. Vi kan erbjuda ett presentkort som motsvarar varans värde istället för återbetalning till den ursprungliga betalaren.

Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss gärna via vår kontaktsida, telefon eller e-post för personlig hjälp med just din retur.

Behöver du ytterligare hjälp?

Om du har frågor om returer eller behöver hjälp med att registrera en retur, tveka inte att kontakta vår kundservice. Vi finns här för att hjälpa dig.